Logga in

Så blir framtiden för den svenska porslinstillverkningen

Publicerad
19 dec 2017, 10:09

Geberits Sverigechef Ronnie Persson berättar i en öppenhjärtig intervju om kulturkrockar och försäljningsframgångar efter sammanslagningen med Sanitec. Han ger också sin syn på framtiden för den svenska porslinstillverkningen och om grossistens roll. Men det finns vissa saker han i dagsläget inte vill prata om. 

I februari är det tre år sedan schweiziska Geberits förvärv av Sanitec­koncernen blev klart. Då bildades det svenska sälj- och marknads­bolaget Geberit AB för de tre varumärkena Ifö, Ido och Geberit.

LÄS MER: Sanitec införlivas i Geberit

– Det råder alltid viss skräckblandad förtjusning när två bolag ska bli ett. Men om vi haft en önskelista på vilket bolag vi helst slagit ihop oss med, hade Geberit stått högst upp på den, säger Ronnie Persson, som blev vd för Geberit AB efter att ha varit Sverigechef för Sanitec.

Han pekar på att Geberits produktportfölj kompletterade Ifö/Idos och inte konkurrerade med den.

– Om Sanitec hade integrerats med en annan keramisk spelare hade det blivit en oro bland personalen för nedläggningar, framför allt i produktionsbolaget.

51 robotar tillverkar sanitetsporslin i Bromöllafabriken  – den enda i Sverige i sitt slag. Foto: Fredrik KarlssonGeberits fabrik i skånska Bromölla är den enda i Sverige som fortfarande tillverkar sanitetsporslin. Konkurrenten Villeroy & Boch lade ner sin svenska porslinstillverkning i Gustavsberg för några år sedan och flyttade den till utlandet.

Ronnie Persson tror inte att Bromölla-fabriken riskerar att gå samma öde till mötes inom överskådlig framtid.

– Jag är helt övertygad om att vi även om tio år kommer att vara stolta över att ha den enda porslinsfabriken i Sverige. Dessutom tror jag att den kommer att tillverka ännu större volymer än den gör i dag.

LÄS MER: Tillverkare säger upp tio

Som skäl för sin optimism anger han att Geberit aviserat att stora investeringar är på gång i den svenska porslins­fabriken. Redan nu är tillverkningen i Bromölla helt automatiserad och där sker även tillverkning för andra varumärken inom koncernen. I och med de nya investeringarna som inleds under nästa år kommer automatiseringen i fab­riken sannolikt att vidareutvecklas, bedömer Ronnie Persson.

Speciellt för Sverige vid sammanslagningen var att Sanitecs organisation var mycket större än Geberits. Samtidigt var varumärkena Ifö och Ido mycket starkare här än Geberit.

Sammanslagningen har inneburit att alla svenska säljare numera jobbar med en produktportfölj där alla tre varumärken ingår.

– Kunden vill ha ett säljbesök av oss och inte tre besök, säger Ronnie Persson.

Han konstaterar dock att förändringen varit jobbig för en del av medarbetarna.

Ett tiotal medarbetare av totalt cirka 80 har valt att lämnat bolaget efter sammanslagningen.

– I ett så här pass stort företag ser jag det som normalt att några slutar och nya kommer in. Ett fåtal har sagt att de inte känt sig riktigt bekväma i sina roller efter sammanslagningen. Därför har de valt att lämna, men de flesta har lämnat av andra orsaker, säger Ronnie Persson.

Är det något du i efterhand skulle vilja ha gjort annorlunda?

– Jag skulle vilja ha kommunicerat annorlunda för att säkerställa att alla medarbetare förstod varför vi gjorde olika saker.

LÄS MER: Mest uppskattade sanitetsföretaget i världen

Målet efter Geberits ägarinträde är att den svenska försäljningen varje år ska öka med några procent mer än marknaden totalt. Den starka marknadspositionen för Ifö och Ido ska bevaras samtidigt som tillväxten för Geberits produkter ska öka.

Samtliga mål har hittills uppnåtts, konstaterar Ronnie Persson. Han får dock inte uppge några omsättningssiffror eller procentuella förändringar. Som börsnoterat bolag i Schweiz ska sådana uppgifter kommuniceras från Geberits koncernledning.

I Sverige distribuerar Geberit alla varor via grossist och kommer att fortsätta göra det, uppger Ronnie Persson.

– Vårt samarbete med grossister fungerar fantastiskt bra. Vi har inga planer på att gå ifrån det utan tvärtom kommer samarbetet att stärkas. Den tillgänglighet grossisterna skapar för våra kunder skulle vara väldigt jobbigt för oss att ersätta. Så länge de tillför ett så stort värde har de en självklar roll i distributionen.

En pågående utredning på Konkurrensverket har ärenderubriken ”Påstått konkurrensproblem – toalettstolar”. Upprinnelsen var en anmälan från återförsäljaren Arredo/Golvpoolen i februari 2015. Där anklagas Ifö/Ido för att ha försökt styra prissättningen av WC-stolar.

– Vi bistår Konkurrensverket med allt material de frågar efter, säger Ronnie Persson.

I övrigt vill han inte kommentera utredningen och hur den har påverkat den egna verksamheten.

Läs hela intervjun med Ronnie Persson i det nya numret av VVS-Forum, 12/2017, som kommer ut den 21 december.