”Grundlurad” kund fick rätt i våtrumstvist
En firma i Stockholm utförde våtrumsrenovering och tog extra betalt för allt som syntes i badrummet. Kunden var av en annan uppfattning och bestred fakturan.
En byggfirma som genomfört en våtrumsrenovering skickade en faktura på 10 000 kronor mer än den offert kunden accepterat. Göteborgs-Posten skriver att firman ansåg att material som var synligt inte ingick i offerten utan att kunden skulle betala extra för bland annat kakel och handfat.
Allt rörde sig om en tolkning av begreppet ”grundmaterial” – något som företaget tolkade bokstavligt – alltså att inget som kan ses med ögat ingick i offerten.
Kunden ansåg att ”grundmaterial” snarare innebär det material som är nödvändigt för att genomföra jobbet.
Allmänna reklamationsnämnden gick på kundens linje och rekommenderar företaget att betala tillbaka 10 567 kronor.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen