Logga in

Grohe utmanar blandar-Sverige

Publicerad
5 apr 2016, 16:30

NORDBYGG 2016. Grohe ska bli topp 2-leverantör i Sverige senast 2020, det vill säga en av de två ledande blandarleverantörerna. Man ska vinna marknadsandelar med teknologi, bra personal och kompetens. Det berättade Nordenchefen Jonas Brennwald under en pressträff i Grohes monter på Nordbyggmässan i Stockholm.

”Master of technology” är Grohes devis. Och det är onekligen ett imponerande batteri av tekniska finesser som Grohe visar upp i sin gigantiska monter i två våningar som antar nästan ISH-format. Från touch- eller fotstyrda köksblandare med kylt och kolsyrat vatten till spa-duschar med minnesfunktioner.

– Men det behövs en stor monter med tanke på den produktbredd vi har, sa Anders Jonsson, Grohes Sverigechef.

På rundvandringen i Grohes monter visade Anders Jonsson ett urval av företagets köksblandare. Grohe Red är en omtvistad produkt i Sverige som innehåller en hetvattenfunktion. Anders Jonsson var fullt medveten om att den inte kan installeras i konsumentkök eftersom den bryter mot Boverkets byggregler, men att den däremot passar bra i storkök och kök i kommersiell miljö. Grohe Blue är en annan blandare med motsatt funktion, kylt och kolsyrat vatten. Det blir ett ganska installationstätt underskåp, men Anders Jonsson berättade att man är på väg att ta fram en kylenhet för konsumentbruk, home edition, som kommer att vara hälften så stor som utställningsexemplaret.

Det är med den här typen av produkter som Grohe ska erövra den svenska marknaden och nå en topposition år 2020. Jonas Brennvald betonade teknologi och förnyelse, men att det också kräver uthållighet för att nå toppen.

– Teknologi är främsta ledstjärnan för oss. Vi ska inte nå toppen genom prissättning, sa Jonas Brennvald.

Han underströk att man kommer att bearbeta all led, inte bara konsumenter, utan även grossister, föreskrivande led och entreprenörer.

– Målet är att vi ska omsätta 100 miljoner euro i Norden år 2020.

Läs mer i VVS-Forum 4/2016 som utkommer den 28 april.