Nu börjar Yrkesutbildningens år
Nu startar kampanjen DinTalang som ska få fler ungdomar att välja yrkesutbildning. Kampanjen vänder sig i första hand sig till alla elever, inklusive deras föräldrar, som under vecka 3–6 ska välja utbildningsprogram i gymnasiet.
Temat för kampanjen är att yrkesutbildning är ett smart val och budskapet är att man både kan våga och starkare bör överväga att välja en yrkesutbildning och karriär efter intresseområde och talang. Kampanjen fokuserar dessutom på att informera att man på alla yrkesprogram också kan välja att läsa kurser som ger grundläggande högskolebehörighet.
Kampanjen förs i olika sociala medier under hashtaggen #DinTalang och kanalerna är valda efter vilka som ska påverkas under perioden. Det finns också en webbplats, dintalang.se, med ett koncentrat av gymnasievalsinformation.
– Vi ser det här som en bra start och insats för att börja vända den nedåtgående trenden för antalet sökande till yrkesprogrammen. Arbetet som nu intensifieras är ett steg i ett långsiktigt arbete med att visa möjligheterna som erbjuds för de som gör ett smart val och väljer en yrkesutbildning, säger Pontus Slättman, vd för WorldSkills Sweden, i ett pressmeddelande.
Kampanjen dintalang.se ingår som en del i Yrkesutbildningens år 2016. Den satsning som ska höja yrkesutbildningens kvalitet och attraktionskraft. Bakom satsningen står WorldSkills Sweden där regeringen och arbetsmarknadens parter samverkar.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen