Företag med klimatansvar säljer bättre
Två av tre svenska konsumenter föredrar att köpa från företag som minskar sin klimatpåverkan. Och andelen som känner oro för klimatförändringarna har ökat det senaste året. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av klimatkonsulten Zero Mission.
Undersökningen omfattar ett riksrepresentativt urval av drygt 1 000 personer i åldrarna 18–79 år som fick svara på frågor om bland annat klimatpåverkan och klimatkompensation, oro för klimatförändringarna samt vad som var viktigt vid egna inköp.
Resultaten visar att 65 procent föredrar att köpa produkter och tjänster från företag som tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan. Den andelen har vuxit stadigt de senaste fem åren, från 56 procent år 2011. Även andelen som tycker att klimatkompensation är ett bra sätt för företag att ta ansvar har ökat, från 47 procent år 2011 till 55 procent i år, skriver Zero Mission i ett pressmeddelande.
Andelen konsumenter som känner oro för att man själv och familjen kommer att drabbas av klimatförändringarna är nu upp på 50 procent. Samtidigt uppger 52 procent av de tillfrågade att de har ändrat sitt beteende på grund av klimathotet.
Medvetenheten om klimatkompensation som begrepp har ökat de senaste åren. Drygt hälften, 52 procent, uppger i dag att man känner till klimatkompensation.
– Det stämmer bra med det ökade intresse som vi ser hos företag och organisationer att beräkna sin klimatpåverkan, minska sina egna utsläpp och att klimatkompensera, säger Mårten Lind, vd på Zero Mission.
ZeroMission stödjer energiprojekt som är certifierade genom schweiziska Gold Standard som ska säkra att investeringen utöver klimatnytta också ger positiva sociala och miljömässiga effekter. Två exempel är Solvatten i Uganda och spisar med besparingsgrupper i Kenya.
FAKTA/KLIMATKOMPENSATION
- Klimatkompensation sker genom att företag eller organisationer kartlägger sin egen klimatbelastning och betalar för en exakt klimatnytta i certifierade projekt.
- Exempel på klimatkompensation är trädplantering och främjade av förnybar energi. På så vis får företaget eller organisationen tydliga siffror på sin klimatpåverkan samtidigt som arbetet med att minska verksamhetens utsläpp av växthusgaser drivs på.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen