E-handeln med byggvaror ökade 33 procent
Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 16 procent under 2014 och omsatte 42,9 miljarder kronor. De branscher vars e-handel ökade mest under 2014 var leksaker/barnartiklar, 38 procent och bygghandeln, 33 procent. Det framgår av E-barometern för 2014 som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
Klart största bransch inom e-handeln är hemelektronik, som omsätter 10,3 miljarder kronor, vilket innebär att 23 procent kommer från försäljning på internet.
Det är ju snarare så att byggbranschen är optimal för e-handel, genom att tunga och otympliga varor skickas direkt till dörren.
Handeln med byggvaror på nätet omsatte förra året cirka 2 miljarder kronor.
– Egentligen är det lite märkligt att vår bransch inte digitaliserats snabbare. Av någon anledning har konsumenter förknippat e-handel med varor som ska passa i brevlådan. Så borde det inte vara, säger Mikael Olander, vd för byggvaruföretaget Bygghemma, till Dagens Industri och fortsätter:
– Det är ju snarare så att byggbranschen är optimal för e-handel, genom att tunga och otympliga varor skickas direkt till dörren.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen