Logga in

Ny global badrumsjätte tar form

Publicerad
6 nov 2014, 09:53

Japanska Lixil Corporation samlar sina varumärken inom badrum i ett gigantiskt affärsområde, Lixil Water Technology Group. Ansvarig för affärsområdet blir David J. Haines, ordförande och koncernchef för Grohe Group. Det nya affärsområdet kommer få konsekvenser för både Norden och Sverige säger en högt uppsatt chef inom Grohe till Installationssiffror.se.

I det nya affärsområdet ingår tyska Grohe, American Standard Brands från USA, kinesiska Joyou och japanska Lixil/Inax. Det nya affärsområdet har tillsammans en försäljning som uppgår till cirka 6 miljarder dollar (knappt 45 miljarder kronor). Affärsområdet har försäljningskontor i 150 länder, 50 tillverkningsanläggningar och antalet anställda uppgår till 30 000.

Inom affärsområdet skapas fyra marknadsområden: Japan, Asien, Nord- och Sydamerika samt EMEA, det vill säga Europa, Mellanöstern och Afrika.

Ansvarig för det nya affärsområdet blir Grohe Groups koncernchef och ordförande, David J. Haines.

Hela omvandlingen ska vara genomförd 1 april 2015 efter sedvanliga godkännanden från berörda konkurrensmyndigheter.

– Detta beslut kommer att stärka vår position inom den globala sanitetsmarknaden och länka våra ledande varumärken i alla regioner i världen till en stark och högeffektiv världsomspännande enhet inom såväl inköp och produktion som forskning och utveckling. Vi är stolta att skapa en ny marknadsledande organisation under ledarskap av David J. Haines, säger Yoshiaki Fujimori, koncernchef för Lixil Group,

Svensken Jonas Brennwald är chef för Grohes verksamhet i nordvästra Europa. Han säger till Installationssiffror.se att Grohe kommer spela en helt annan roll på de svenska och nordiska marknaderna framöver.

– Man har inte mött den internationella konkurrensen av ett storföretag tidigare, säger han till Installationssiffror.se.