Riksrevisionen: ”Utbilda fler yrkeslärare”
Studenter väljer inte yrkeslärarutbildningen eller andra lärarutbildningar som arbetsmarknaden behöver mest. Regeringen bör därför aktivare styra hur universitet och högskolor bestämmer antalet platser på olika lärarutbildningar. Det menar Riksrevisionen i en ny rapport.
Universitet och högskolor bör stärka sitt arbete med att rekrytera studenter till lärarutbildningar där det finns brist på arbetsmarknaden, enligt Riksrevisionens rapport ”Statens dimensionering av lärarutbildningen – utbildas rätt antal lärare?”.
– Vi står inför en lärarbrist som riskerar att förvärras om inte fler studenter går utbildningar som efterfrågas på arbetsmarknaden. Regeringen bör därför vara mer aktiv i sin styrning av hur universitet och högskolor bestämmer antalet platser på lärarutbildningarna, säger riksrevisor Margareta Åberg i ett pressmeddelande.
Både Högskoleverket och Statistiska Centralbyrån (SCB) har sen tidigare påtalat bristen på utbildade yrkeslärare och att pensionsavgångarna är höga. Enligt Högskoleverkets prognoser behöver det framför allt utbildas fler yrkeslärare, speciallärare samt lärare för grundskolans årskurser 7–9.
Högskoleverket har också gjort bedömningen att antalet utbildade yrkeslärare inte kommer att motsvara rekryteringsbehovet de närmaste åren.
Statistiska centralbyrån (SCB) har också pekat på risk för brist på lärare i matematik och naturvetenskap. SCB bedömer även att brist på speciallärare/specialpedagoger och yrkeslärare i Stockholm kommer att råda fram till år 2020.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen