Riggotown är framtidens stad
Elever från Pershagenskolan i Södertälje tog hem förstapriset i årets final av Future City med staden Riggotown. Juryns motivering löd:
”Ett idétätt förslag med en fot på skateboarden och den andra i framtiden – ser ut att klara en hållbar utvecklingskurva. Förslaget går på djupet och dit behöver ljuset flöda.”
På andra plats kom Viktor Rydbergs Samskola med staden Greenville och på tredje plats Sandeplanskolan från Höllviken med sin stad Brückville.
Ett 60-tal skolor har under höst- och vårterminen deltagit i tävlingen över hela landet. Elever i årskurs 6–9 har skrivit uppsatser, byggt skalenliga modeller och skapat sina framtida samhällen i datorprogrammet Minecraft. Lagen bakom de sju bästa bidragen fick sedan berätta om sina idéer för en jury med representanter från samhällsbyggarsektorn.
– Det är otroligt hög nivå på tävlingsbidragen. Jag hoppas att eleverna har blivit inspirerade att söka sig till vår bransch där de verkligen kan bidra med sitt nytänkande, säger Helene Dahlgren, tävlingsansvarig, i ett pressmeddelande.
Delpriser och medarrangörspriser:
- Energi och Miljötekniska Föreningens pris för bästa energi- och miljötekniska systemlösning: Wallbergsskolan i Halmstad.
- Bästa datorstad: Wallbergsskolan i Halmstad.
- Bästa muntliga presentation: Teg Centralskola i Umeå.
- Bästa rörliga del: Fagrabäckskolan i Växjö.
- Sveriges Byggindustriers pris för bästa modell: Sandeplanskolan i Höllviken.
- Tidningen Byggindustrins pris för bästa uppsats: Pershagenskolan i Södertälje.
- Svensk Byggtjänsts pris för årets tema (förorten): Wallbergsskolan i Halmstad.
- Svenska Teknik & Designföretagens pris för bästa laganda: Teg Centralskola i Umeå.
Future City är tävlingen där skola möter näringsliv för att bygga framtidens stad. Tävlingen arrangeras av bland annat: VVS Företagen, Energi- och Miljötekniska Föreningen, Svenska Teknik & Designföretagen, Sveriges Byggindustrier och Trafikverket.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen