Svenskt Näringsliv sågar Byggnads kampanj
Svensk Näringslivs opinionsanalytiker, Jonatan Hedin, kritiserar starkt fackförbundet Byggnads kampanj om huvudentreprenörsansvar i byggbranschen. ”Ohederlig” och ”vilseledande” kallar han kampanjen.
Byggnads driver hårt frågan om att huvudentreprenören på en byggarbetsplats ska ha ansvar för samtliga underentreprenörer på arbetsplatsen, så kallat huvudentreprenörsansvar. Det innebär att huvudentreprenören måste ta ansvar för de entreprenörer långt ner i kedjan som eventuellt inte gör rätt för sig när det gäller till exempel löner och skatteinbetalningar.
För att få ett starkare tryck på arbetsgivaren genomför Byggnads en annonskampanj där man hävdar att åtta av tio svenskar stöder idén med huvudentreprenörsansvar. Men Svenskt Näringsliv menar att Byggnads på sin hemsida inte redovisar frågan i sin helhet som ställdes till allmänheten i undersökningen.
Jonatan Hedin, ansvarig för opinionsanalys på Svenskt Näringsliv, har tagit del av hela frågan och han uppger på organisationens webbplats att ”den långa och vinklade beskrivningen riskerar att påverka de svarande i undersökningen”. Jonatan Hedin är även kritisk till TNS Sifo som genomfört undersökningen. Han menar att Sifo bryter mot undersökningsbranschens etiska regler.
– Kritiken är främst mot Byggnads som lyfter fram siffrorna på det här felaktiga sättet. Sen är det konstigt och förvånande att Sifo går med på en sådan här undersökning, säger han till Dagens Media.
Matz Larsson, kommunikationschef på Byggnads, förklarar i Dagens Media att det inte var möjligt att skriva ut hela frågan i kampanjen.
– Vi har inte haft ambitionen att vrida och vända på siffror, utan har varit intresserade av vad svenska folket tycker. Och svaret oroar tydligen Svenskt Näringsliv, säger han till Dagens Media.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen