Logga in

Hårdare krav på klimatneutrala produkter

Publicerad
17 feb 2012, 11:24

Ord som ”klimatkompensation” och ”förnybar energi” har blivit allt vanligare under det senaste decenniet i företagens marknadsföring. En ISO-standard förtydligar nu begreppen. Kraven på bevis blir hårdare. SIS, Swedish Standards Institute, har deltagit i det internationella arbetet.

De nya definitionerna innebär tydligare krav för alla företag som vill berätta om sitt miljöarbete. Det handlar till exempel om ordet klimatkompensation. De nya reglerna innebär att företag ska kunna bevisa vad de gör. Klimatkompensationen ska ske genom att utsläpp av växthusgaser förebyggs eller minskas någon annanstans än i den egna verksamheten. Det ska ske i etablerade projekt.

– I princip kan det innebära att bara projekt som är godkända av FN kommer i fråga, säger Lars Jonsson, ordförande i SIS arbetsgrupp och rådgivare när det gäller hållbarhetskommunikation, i ett pressmeddelande.

Det finns en rad andra begrepp som också får tydligare definitioner. Det gäller till exempel ord som hållbar utveckling, biomassa och förnybar energi.

– Frågan om förnybar energi är omtvistad. Nu blir det tydligare att produktionsprocessen måste stämma med kraven för hållbar utveckling, säger Lars Jonsson.

Standarden är precis som alla andra standarder frivillig, men den får stor betydelse. Innehållet påverkar nämligen många instanser.

– Vi samarbetar med den internationella handelskammaren, ICC, och det är en draghjälp för att få en bred acceptans. Rättsliga instanser och tillsynsmyndigheter hänvisar dessutom ofta till standarden i sina bedömningar av miljöpåståenden, säger Lars Jonsson.

Det finns sedan tidigare en ISO-standard om miljöpåståenden i marknadsföring. Den standarden togs dock fram i slutet av 1990-talet, innan frågan om den globala uppvärmningen hade nått ut brett till allmänheten. Det finns ord som inte ingick i den tidigare standarden och som behöver en definition. Därför behövs tillägget.

– Det är också en konkurrensfråga, företag ska arbeta med samma spelregler. På sikt kan det öka konsumenternas tilltro till miljöpåståenden, säger Lars Jonsson.