Mångmiljonsatsning på snålare butiker
Landets livsmedelsbutiker kan spara mycket energi och pengar genom att införa ny teknik. Energimyndigheten och en rad företag satsar nu 21 miljoner kronor i ett projekt som SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut kommer att driva.
Landets livsmedelsbutiker kan spara mycket energi och pengar genom att införa ny teknik. Energimyndigheten och en rad företag satsar nu 21 miljoner kronor i ett projekt som SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut kommer att driva.
Det fleråriga projektet, BeLivs – Beställargrupp för Livsmedelslokaler, ska kartlägga butikernas totala energianvändning, vilket innefattar allt från kyla och värme till ventilation och belysning.
Livsmedelsbutikerna står för cirka tre till fem procent av Sveriges totala elanvändning. Enligt Niklas Jakobsson på Energimyndigheten finns goda möjligheter att minska elanvändningen i livsmedelsbutiker upp till hela 30 procent.
– Vi ska med ökade kunskaper utveckla och demonstrera bästa tillgängliga teknik för livsmedelsbranschen, säger han i ett pressmeddelande från SP.
Ulla Lindberg är energiforskare på SP och arbetar med BeLivs-projektet. Tekniktävlingar, praktiska demonstrationer och nätverksträffar hör till det som ingår. Att öka beställarkompetensen, förmedla kunskap och visa att det är lönsamt att energieffektivisera är andra uppgifter.
– Det handlar om att öka fokus på energi- och klimatfrågor inom livsmedelsbranschen. Vi vet också att det kommer tuffare krav på energikrävande installationer från myndigheterna framöver. Därför är det klokt att börja arbetet redan nu, säger Ulla Lindberg.
Företagen som ingår i BeLivs beställargrupp är: Axfood AB, Bergendahls Food AB, City Knalleland, ICA AB, KF Fastigheter, Max Hamburgerrestaurang och Svenska Statoil AB.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen