Logga in

Sol och pellets i 100-procentskampanj

Publicerad
28 jan 2010, 12:20

Sol- och pelletsbranscherna satsar på en upplysningskampanj där man lanserar sol och pellets som ett värmesystem som bygger på 100 procent förnybara råvaror. Därav kampanjnamnet – 100 %.

Kampanjen som presenteras på konferensen Pellets 2010 i Söderhamn den 2–3 februari, tar sikte på den växande oron över klimatförändringarna och dess negativa påverkan på människors livsvillkor. Organisationerna bakom initiativet menar att det krävs ett helt nytt tänkande från både konsumenter och politiker.

– Vi måste snabbt ta steget bort från alla uppvärmningssystem som inte bygger på förnybara energikällor och vi måste dessutom se till att elen används till det den är bäst på, säger Lars Andrén, ordförande i Svensk Solenergi, i ett pressmeddelande.

– Kampanjen vill få människor att förstå att uppvärmning av hus inte bara handlar om kronor och ören utan också om framtiden för våra barn och vår jord. Dessutom vill vi tala om för politikerna att det krävs snabba och kloka beslut, och visa att lösningen på en del av klimatproblemet redan finns inom landets gränser, tillägger Lars Andrén.

En särskild kampanjsajt har tagits fram: www.hundraprocent.info.

Bakom kampanjen står organisationerna Pellsam, Svebio, Svensk Solenergi och Pir.