Logga in

Med fokus på fläktrum

Publicerad
6 sep 2017, 07:00

IV Produkt har siktet högt ställt och ska nå målet genom att fokusera på att vara bäst på fläktrum med energieffektiva klimataggregat för integrerad kyla och värme.

Ventilationsbranschen är expansiv och marknaden väntas fördubblas åren 2013–2025. 

IV Produkts ägare och vd Mattias Sjöberg har ritningar under armen när han tar emot i de nya och ljusa lokalerna. IV Produkt har satsat stora summor i anläggningen de senaste åren och mer är på gång.

Ny värmeteknik i fängelsehålan

Mattias Sjöberg vill gärna ha ett ord med i laget när ännu en produktionslina ska byggas. Det estetiska har betydelse och IV Produkts färger: grått, rött och vitt ska finnas med, tillsammans med det småländska arvet i form av de låga stenmurarna som omger den 22 000 kvm stora fastigheten.

– Det första intrycket är viktigt. Vi har kunder här varje vecka, många går utbildning som vi håller kontinuerligt, säger Mattias Sjöberg.

IV Produkt bygger ut

Under åren 2007–2013 investerade IV Produkt 50–60 miljoner kronor i fabriken. 2013 startades ett nytt investeringsprogram för 120 miljoner kronor som innefattade ett nytt logistikcenter, ny plåtbearbetningslinje och ett kontor med kompetenscenter.

Det senaste är det nya ”IV Produkt Innovation Center”. Här finns ett nytt labb som, enligt Mattias Sjöberg, ska vara branschens modernaste.

Här kan IV Produkt bland annat göra samma tester som görs för Eurovent-certifiering och ljudprov i en ljudkammare.

Den nya byggnaden har också en praktiskt inriktad utbildningslokal med ett urval av IV Produkts aggregat. Kanaler och komponenter är pedagogiskt målade i rött och gult för att enkelt skilja på till- och frånluft.

Drygt 500 personer har hittills varit på utbildning och responsen har varit positiv eftersom ventilationsbranschen har stor tillväxt, menar Mattias Sjöberg.

– Tillväxten hämmas delvis av att det är svårt att få tag på folk och det finns inte tillräckligt med yrkesutbildningar för ventilation. Väldigt många som jobbar med ventilation är upplärda inom branschen, säger han, som själv är utbildad inom styr- och regler.

Effekten i fokus på HSB Living Lab

Det är främst ventilationsentreprenörer, från företag av alla storlekar, som genomfört utbildningar, men också VVS-konsulter, beställare och förvaltare av bostadsfastigheter.

– Det handlar framför allt om drifttagning och skötsel av aggregat men även en del om energibesparing och hur det går att öka fastighetsvärdet genom att byta ut ventilationen, säger Mattias Sjöberg.

När han visar upp IV Produkts fabrik med produktionslinjer och nya lokaler känns det familjärt, personalen hejar glatt och byter gärna några fraser med vd och ägare.

Energismart renovering förbättrar luftkvaliten

I utlastningen står en beställning på 54 aggregat som ska levereras till skolan Heimdal i norska Trondheim. Skolan byggs som plusenergihus och aggregaten ska ge extremt låg energi­användning, sfp-talet är 0,5.

Aggregaten är goda exempel på hur långt det går att pressa ned energianvändningen, men myndighetskraven är för lågt ställda, kunderna har högre krav än så, menar Mattias Sjöberg.

Mattias Sjöberg är vd och ägare av IV Produkt.– Vi gillar projekt som sätter väldigt tuffa värden, det driver vår utveckling framåt. Det är inte rimligt att säga att kraven ska vara så hårda, men att sänka BBR-kraven med 20–25 procent är rimligt, säger han.

Sverige kunde ha högre intentioner på energibesparing. Han menar att ekodesignkraven egentligen är ställda i Europeiskt perspektiv med länder där till exempel hög återvinningsgrad inte är lika viktigt som i Sverige på grund av varmare klimat.

– Vi fokuserar på att vara bäst i fläktrummet. Historiskt har vi tillverkat fler saker till ventilationsanläggningar, men har valt att fokusera på fläktrummet, och ha det bredaste sortimentet av luftbehandlingsaggregat. Specialiseringen gör det lättare att bli bäst på det vi gör.

Fokuseringen gör IV Produkt till ett kunskapsföretag, menar Mattias Sjöberg.

– Vi kan dela med oss av vår kunskap, men givetvis gör de nya lokalerna att vi får hit många kunder och vi kan lära av dem för att utveckla produkter för morgondagen.

De egna FoU-satsningarna kommer i första hand från kundernas önskemål.

– Kommer vi på en bra idé för företaget så tittar vi inte i budgeten. Det är inte den som bestämmer vilka produkter vi ska utveckla, vi utvecklar allt vi tror på. Det är väldigt viktigt att vi har den högsta utvecklingstakten i branschen när det gäller innovativa luftbehandlingsaggregat med integrerad kyla och värme, med fokus på lägsta livscykelkostnad. Vi har också egen utveckling av mekanik, kylmaskiner, värmepumpar samt programvaror för styr- och regler.

Mattias Sjöberg förklarar också hur dagens låga kapitalkostnader förändrar fastighetsägarnas intresse för att investera.

– Det är många som pratar om miljö och energieffektivitet i dag, men vi startade med det redan 1991. Då var vi väldigt tidigt ute och det var inte så många som lyssnade. Det var först i början av 2000-talet som folk började lyssna och i dag är det här jättestora frågor. Nu får en bra installation, med hög kvalitet och låga driftskostnader, kostar mer pengar. I dag vill ingen äga eller hyra en fastighet med höga driftskostnader och dåligt inomhusklimat.

– Medvetenheten om att hushålla med energi är den starkaste utvecklingstrenden, över huvud taget. De senaste tio åren har inneburit en revolutionerande skillnad, säger Björn Fredriksson, försäljningschef på IV Produkt.

– Men det är långt i från alla som vet att det är så lönsamt, säger Mattias Sjöberg. Han menar att det är vanligt att fastig­hetsägare som bytt till ett nytt aggregat snabbt byter flera när de insett hur lönsamt det är. I synnerhet är det vanligt hos landsting och i bostäder som har långa drifttider på sina anläggningar.

– Men om alla skulle förstå, skulle inte kapaciteten i fabriken räcka till, skämtar Mattias Sjöberg.

Ventilationstillverkarna får ibland kritik för att ”smarta lösningar” inte alltid håller utlovad prestanda, bland annat för att driftsättningen inte fungerar, eller tar väldigt lång tid.

– Jag välkomnar att man följer upp prestanda. Det är ibland tufft ställda krav och en stenhård kamp på decimalen för att få leverera till projekten. Och vad händer sen? Det blir allt bättre, men utan uppföljning riskerar det att bara vara pappersprodukter som inte presterar enligt förväntningarna, säger Björn Fredriksson.

– Det händer att produkter levereras och inte tas i drift på rätt sätt, och det är ett problem i branschen. Vi försöker ha en väldigt bra support så att vi kan hjälpa kunderna, men vi har framför allt vårt innovations- och kompetenscenter där vi har utbildningarna för att lära kunderna göra drifttagning och lära sig vad som kan göras för att det ska bli mer energieffektivt, säger Mattias Sjöberg.

Internetkoppling är också ett verktyg som underlättar och de kunder som vill kan ge IV Produkt åtkomst till installationerna.

– Kopplas anläggningen mot internet kan en molnlösning ge oss samma möjligheter som om vi stod framför aggregatet. Det skapar stora fördelar, vi kan snabbt hjälpa kunden, säger Mattias Sjöberg, som menar att det är särskilt viktigt under installationens första år.

Uppföljning av prestanda kan givetvis göras via samma uppkoppling.

– Här kan man få kvitto varje sekund om det fungerar som tänkt. Avviker något har vi en chans att göra något åt det direkt, säger Björn Fredriksson.

Björn Fredriksson, försäljningschef på IV Produkt.– Det efterfrågas mer kompletta installationer – självklart inklusive styrfunktioner. Det ställer andra krav på oss, det är betydligt mer support på en styrdator än på en fläktvinge, säger Björn Fredriksson.

Integrerad klimathållning med kylmaskin/värmepump blir också allt mer efterfrågad, framförallt i Sverige och Norge.

– Det är en utmaning att det är olika skrå här i landet. Det är väldig skillnad att jobba med kylteknik, ventilation eller rör, säger Björn Fredriksson.

De kompletta aggregaten levereras köldmediefyllda, provkörda och läckagetestade på fabriken, och det behövs ingen kyl­ackreditering för installation av de mindre aggregaten.

För de större modellerna krävs detta dock för driftsättningen.

– Det kortar ned byggtiden kraftigt, de lyfts bara på plats, säger Mattias Sjöberg.

IV Produkt startades 1969 av ventilationsentreprenörer som ville ha egen produktion. Bolaget köptes sedan av Skanska 1982 som sålde det 2005 till Mattias Sjöberg och hans pappa Alf Sjöberg.

Sedan hösten förra året är Mattias Sjöberg ensam ägare till bolaget. Han har jobbat på IV Produkt sedan 1996, först med försäljning och som vice vd, men tog över som vd vid årsskiftet 2010/2011. 

– Att skapa bra inomhusklimat och spara energi är en framtidsbransch. Det här är väldigt roligt, vi har en fabrik som både utvecklar, tillverkar och säljer våra egna produkter – vi har hela kedjan – och dessutom gör vi något som är väldigt bra för miljön och människan. Det finns också ekonomiska värden om människan mår bra och spar man energi blir fastigheterna mer värda. Det är roligt att driva en lönsam industri i Sverige.

Enligt EU förväntas branschen fördubblas från 2013 till 2025 och IV Produkts nya fabrik ska klara detta. Mattias Sjöberg förklarar att företagets målsättning är att växa snabbare än så, 2013 års omsättning på 500 miljoner kronor ska fördubblas fem år tidigare.

– Vi ligger på den planen, men vi har sagt att det viktigaste inte är att nå dit. Det viktigaste är att människor trivs, vi har bra kvalitet och leveranssäkerhet annars blir det snabbt bakslag, förklara han.

Omsättningen var 660 miljoner 2016 och i snitt har IV Produkt haft en organisk tillväxt på 12 procent sedan 2005, och i år blir den större, menar Mattias Sjöberg.

Totalt har IV Produkt cirka 300 anställda, över 200 personer arbetar i produktionen, det finns närmare 30 ingenjörer, ett 30-tal säljare medan övriga finns inom order, ekonomi och service.

Sedan tre år tillbaka finns egna bolag i Norge, Storbritannien och Tyskland. Hittills har det lossnat mest i Norge och Storbritannien. Mattias Sjöberg är inte särskilt orolig för det kommande ”Brexit”.

– Vi kan inte se att det påverkar oss eftersom vi är så små på marknaden. Säljarna tyckte sig visserligen se en svacka efter omröstningen, men det finns många projekt. Ventilationsanläggningar och inomhusklimat är eftersatta på den engelska marknaden. Landet är stort, de kommer också att behöva spara energi och vill också ha bättre inomhusklimat.

Fakta/IV Produkt
Ort: Växjö.
Ägare: Mattias Sjöberg.
Vd: Mattias Sjöberg.
Omsättning: Cirka 660 miljoner kronor 2016.
Anställda: 300.
Verksamhet: Ventilationsaggregat.